Tips Petua Cara Merawat Bayi Demam

Demam yang dihadapi bayi sering menjadi kebimbangan ibu bapa. Majoriti ibu bapa lebih-lebih lagi mereka yang baru sahaja bergelar ibu dan bapa membawa bayi mereka ke klinik atau hospital kerana bimbang akan keadaan mereka yang lesu diserang demam. Sebenarnya, demam biasa yang menyerang bayi tidak selalunya berbahaya dan boleh dirawat sendiri oleh ibu bapa di rumah.

Pada dasarnya, demam adalah reaksi yang terjadi dan menunjukkan bahawa tubuh bayi melawan penyakit atau jangkitan yang menyerangnya.  Demam dilihat sebagai bukti bahawa sistem ketahanan bayi berfungsi dengan baik. Bayi boleh dianggap demam apabila suhu badannya mencapai 38 darjah Celsius atau lebih.

Tips Pertama : Petua Cara Merawat Bayi Demam

  1. Pilih pakaian yang ringan, nipis dan selesa untuk dipakai oleh bayi. 

Cuba pakaikan bayi dengan pakaian yang diperbuat daripada bahan yang selesa dan tidak terlalu tebal. Ini boleh membuatkan badan bayi terasa sejuk dan tidak terlalu panas. Sekiranya bayi menggigil, tutup dengan kain nipis atau selimutkan bayi dengan selimut nipis sahaja.

Tips Kedua: Petua Cara Merawat Bayi Demam

2. Mandi dengan air suam

Mandian yang hangat dapat membantu menurunkan suhu badan bayi, memperbaiki pernafasan, dan menjadikan tubuh bayi lebih santai. Semasa memandikan bayi yang demam, pastikan air yang digunakan cukup suam, tidak terlalu panas atau terlalu sejuk.

Tips Ketiga: Petua Cara Merawat Bayi Demam

3. Mengekalkan suhu bilik dan rumah

Cara kedua yang boleh ibu cuba untuk mengurangkan demam pada bayi adalah dengan memastikan suhu bilik dan rumah sentiasa berada pada suhu yang optima. Ini dapat membantu melindungi bayi daripada terlalu panas dan menjadikan demam semakin teruk.

Ibu boleh menggunakan kipas untuk menyejukkan udara. Namun, jangan menghalakannya secara langsung pada bayi untuk mengelakkan pernafasan bayi terganggu sekaligus membuatkan bayi sejuk yang melampau.

Tips Keempat: Petua Cara Merawat Menghilangkan Bayi Demam

4. Rehat yang mencukupi untuk bayi

Tidur adalah cara semula jadi yang berkesan untuk melegakan demam bayi. Oleh itu, ibu perlu memberi lebih banyak masa rehat untuk bayi mereka supaya badan dapat berehat. Apabila bayi terlalu aktif bergerak, ia boleh menjadikan suhu badan meningkat dengan cepat.

Sekiranya bayi ibu tidak mahu tidur, ibu boleh membacakan bayi buku cerita kana-kanak sambil berbaring atau memainkan rancangan TV kegemarannya untuk membuatnya berehat.

Tips Kelima: Petua Cara Merawat Menghilangkan Bayi Demam

5. Letakkan kain lembap pada dahi bayi/ Cool Fever

Cara seterusnya untuk mengurangkan demam pada bayi adalah dengan menggunakan kain yang lembap. Ibu boleh menyediakan tuala yang dibasahi air suam, dan memerah sehingga tidak ada air berlebihan di tuala. Semasa bayi sedang tidur, ibu boleh meletakkan kain lembap di dahi bayi. 

Selain itu untuk memudahkan cara lagi, ibu boleh menggunakan kain segera seperti cool fever di farmasi sahaja sebagai salah satu usaha untuk menurunkan suhu badan bayi.

Tips Keenam: Petua Cara Merawat Menghilangkan Bayi Demam

6. Patuhi pengambilan cecair bayi

Cara penting untuk mengatasi demam pada bayi adalah memastikan tubuh bayi sentiasa terhidrasi dengan baik dengan memberikan bayi cecair yang mencukupi, seperti susu ibu atau susu formula. Pastikan juga pengambilan nutrien untuk bayi mencukupi.

Tips Ketujuh: Petua Cara Merawat Menghilangkan Bayi Demam

7. Sediakan Makanan Berkhasiat

Seperti yang dijelaskan sebelumnya, demam adalah tindak balas badan untuk memerangi pelbagai jenis bakteria dan virus yang memasuki tubuh. Sekiranya demam disebabkan oleh virus, maka langkah yang paling tepat adalah dengan melawan virus yang menyerang bayi. Ibu boleh melakukan ini dengan meningkatkan imuniti melalui makanan berkhasiat. Tetapi harus diingatkan makanan hanya boleh diberikan kepada bayi yang berumur 1 tahun ke atas dan berdasarkan saranan daripada doktor sahaja.

Beberapa contoh makanan berkhasiat yang boleh ibu sediakan adalah buah, sup ayam atau daging, atau sayur-sayuran. Sekiranya bayi menolak, ibu boleh membuat campuran jus buah untuk memastikan pemakanan bayi terpenuhi.

Tips kelapan: Petua Cara Merawat Menghilangkan Bayi Demam

8. Urut bayi menggunakan balm

Memberi kehangatan pada tubuh bayi juga dapat menjadikan suhu badan menurun. Ibu boleh menggunakan balm di punggung bayi kemudian mengurutnya perlahan-lahan. Urut dengan menggunakan balm dapat membuat bayi berehat dan tenang sehingga panasnya mereda.

Tips kesembilan: Petua Cara Merawat Menghilangkan Bayi Demam

9. Beri ubat penurun demam

Sekiranya perlu, ibu boleh memberi bayi ubat demam, seperti paracetamol. Walau bagaimanapun, ibu harus berjumpa doktor terlebih dahulu untuk mendapatkan saranan dan nasihat sebelum memberi ubat kepada bayi.Dengan melakukan pelbagai cara untuk mengatasi demam pada bayi seperti di atas, diharapkan si kecil ibu cepat sembuh.

Jika masalah ini kerap berlaku dan mengganggu bayi, disarankan supaya membawa bayi untuk diperiksa oleh doktor untuk mengetahui adakah ada sebab-sebab lain yang menyebabkan bayi sentiasa mempunyai masalah demam.Semoga perkongsian artikel mengenai tips petua cara untuk menghilangkan demam boleh dijadikan panduan untuk ibu dalam merawat masalah kesihatan bayi.

Similar Posts